07 март 2013

Danone je obavezan da povuče svoje obmanjujuće reklame posle 15 godina - 25.06.2012.


Zvanično od kraja septembra 2011-te, nema reklama na televiziji (francuskoj).

Istraživanje o jogurtu koji je lansirao Didier Raoult (http://en.wikipedia.org/wiki/Didier_Raoult), francuski istraživač, u cenjenom naučnom časopisu ''Nature'' od septembra 2009te doneo je rezultate.

Za direktora virusološke laboratorije Timone iz Marseja, jogurti i ostali mlečni napici napunjeni probioticima koje pijemo već oko 20 godina imaju veliku zaslugu epidemije gojaznosti kod dece.

Probiotici koje Danone dodaje sistematski u razne jogurte, po tvrdnji ove marke, prikazane na televiziji, navodno poboljšavaju imuni sistem. Sadrže preko jedne milijarde po flašici Activia-e ili Actimel-a.

Dobra stvar je što ove bakterije ''aktivne i žive'', po Danone-u, su iste koje se koriste odavno u industrijskom uzgoju kao aktivatori rasta zarad bržeg debljanja svinja i pilića.

Jedna svinja napunjena probioticima dobija 10% na vagi.

Dakle, Danone nas ohrabruje da podižemo našu decu kao svinje ili piliće (koji se takođe ne bi trebali gajiti na ovaj način).

Zapravo, početkom godine, istraživači su imali ideju da uporede crevnu floru gojaznih i ne-gojaznih osoba. I na naše iznenađenje, proizilazi iz toga da gojazne osobe imaju mnogo veće količine probiotika, i to baš onih koji se nalaze baš u jogurtima ''Activia''.

Didier Raoult objašnjava: ''Ovlastili su za ishranu ljudi pojačivače rasta koji se koriste za uzgoj (životinja), bez razmišljanja ili istraživanja kakav bi imao efekat na deci''. Iznenada, ovo je potvrdilo studije da bi se upoznali sa tačnom ulogom SVIH mlečnih proizvoda u epidemiji gojaznosti kod dece.

Sa druge strane, nisu samo deca ta koja su žrtve ove prevare: ''Našao sam mnoge punije žene, bez obzira što su neuhranjene, koje očajnički traže da smršaju ograničavajući se na nekoliko jogurta dnevno i neke slatkiše''. I očajnički razočarane nastavlile su da debljaju, a bile su svaki put sve više umorne i slabe....

Konačno, nezavisni sejači upozorenja su završili u državnim službama pre nego što bi se ovaj skandal obelodanio. Na ovaj način su stavili pod pritisak grupu Danone, prisiljavajući ih, po izjavama velikih novinskih kuća, ''da preispitaju svoj proizvod''. ''Moramo shvatiti, u svakom slučaju, da bi to mogao biti čvrst udarac za lobi znajući da grupe Actimel Evropa i Activia Evropa vrede zajedno više od 15.000 miliona evra.

Rezime studije Raoult-a:  Skorašnje studije o crevnoj flori ljudi, pokazale su da se gojaznost povezuje sa smanjenjem Gram-negativnih bakterija, posebno kod pripadnika Bacteroidetes, i porastom bakterija Gram-pozitivnih Firmicutes1. Osim toga, dokazalo se da crevna mikrobiota gojaznih individua je manje raznolika nego kod ne-gojaznih (individuals2). Manipulacija crevne mikrobiote – preko administracije probiotika i antibiotika – koristila se da bi stimulisala rast kod domaćih životinja tokom 50 godina i regulisana je od strane Food and Drug Administration (FDA) u Sjedinjenim Državama i Evropske Komisije u Evropi. Probiotici korišćeni u ovu svrhu u poljoprivrednoj industriju obuhvataju Firmicutes produkte koji sadrže, naročito, Lactobacillus spp., Bifidobacterium spp. i Enterosoccus spp. Ovi proizvodi su komercijalizovani i korišćeni uglavnom u industriji uzgoja životinja, čak i u proizvodnju živine, teladi i svinja, i mnoge studije su pokazale uvećavanje veličine i težine mladih životinja, kojima se daju ovi bakterijski aditivi. Antibiotici su se takođe koristili u ove svrhe, bez obzira što je to zabranjeno u Evropi.

Firmicutes se takođe koriste direktno kao terapijski adjuvansi kod ljudi, pod nazivima probiotika, prebiotika ili, opštije, funkcionalna hrana'.'

U Sjedinjenim Državama, ovi proizvodi se klasifikuju kod FDA kao ''generalno prihvaćeni kao sigurni'' (GRAS, ironično, 'gras' se prevodi kao ''debeo'' na francuskom). Analize ovih proizvoda pokazale su da sadrže visoke koncentracije Lactobacillus spp živog i Bifidobacterium spp. (Do 108 organizama po gramu ili mililitru). Ove koncentracije su slične koje se koriste kod životinja kao promoteri rasta. U Sjedinjenjim Državama, proizvodi koji sadrže probiotike, kao što su mlečna pića ili jogurti, obično sadrže > 107 laktobacila. Lactobacillus acidophilus se nalazi u funkcionalnoj hrani u količinama koje su ekvivalentne onima koje se koriste da bi izazvale rast težine kod prasića. Lactobacillus spp. takođe se doveo u vezu sa porastom težine kod dece koja su tretirana sa diarrhoea3. Osim toga, neke studije su pokazale da se povećava težina dece koja su primila Lactobacillus rhamnosus, nezavisno od bolesti za koji je ovaj probiotik bio prescribed4. Kada se ovi podaci razmatraju u kontekstu epidemije gojaznosti kod dece, koja se javlja u mnogim razvijnim zemljama, neophodno je brže prostudirati i upotpuniti efekte probiotika u pedijatrijskoj populaciji.

Funkcionalna hrana, uključujući fermentirane mlečne proizvode koji sadrže probiotike, dobijaju na popularnosti u mnogim zemljama, među decom posebno, ali je sprovedeno malo istraživanja vezano za vezu tih proizvoda i povećanja težine. Ovi prehrambeni proizvodi se često prodaju pod maskom da imaju pozitivne efekte na zdravlje dece, ali postoji malo jasnih podataka koji podržavaju ove tvrdnje. Iznenađujuće, nivo regulacije za upotrebu probiotika kod ljudi je manje strog nego kod korišćena u životinja. Različite vrste obuhvaćenih bakterija i koncentracije u kojima su one prisutne, često nisu jasne potrošačima, i koliko znam dugoročni efekti probiotika kao dodaci ljudskoj ishrani ili kao adjuvantne terapije nisu rigorozno ocenjivane. Po mom mišljenju, još uvek treba koristiti eksperimentalne modele da bi se sprovela procena uloge ovih proizvoda kao promotera rasta životinja pre nego što se preporuči za upotrebu kod dece.

Referenca:
1. Ley, R. E. et al. Human gut microbes associated with obesity. Nature 444, 1022–1023 (2006).
2. Turnbaugh, P. J. et al. A core gut microbiome in obese and lean twins. Nature 457, 480–484 (2009).

Obmanjujuće reklame: U oglašavanju oba proizvoda, kompanija tvrdi da su bakterije iz jogurta Activia korisne u pomaganju ublažavanju zatvora i da njihovo piće DanActive (kako je poznat Actimel u SAD-u i Kanadi) pojačava imunitet.

Ali Federalna Trgovinska Komisija (FTC, na engleskom) izjavila je da nema naučnih izjava koje garantuju prednosti koje reklamira ovaj brend u svojim reklamama.

FTC je objavio da je postigao dogovor sa firmom koja zabranjuje  određena svojstva svojih proizvoda, osim ako su odobreni od strane Food and Drugs Administration, ili FDA.

Ukloniće se reklame koje ukazuju da ovi proizvodi pomažu u sprečavanju prehlada i gripa, ili doprinose regulisanju crevnog trakta. Do sada, nema naučnih izjava koje potkrepljuju prednosti koje ovaj brend oglašava u svojim reklamama.

Ali nemojmo brinuti o ovoj firmi prevaranata, već kada među njenim diskretnim i inteligentnim manevrima suzbijanja reklama i ovisnosti  mnogih potrošača, realno nema '' vatre u jezeru'', dok čekamo da nam izmisle još jednu '' salatu mode''. Didier Raoult je profesor mikrobiologije i specijalista infektivnih bolesti. Rukovodi Istraživačkom Jedinicom Infektivnih i Tropskih Bolesti (URMITE) Marseja. Sa svojih 58 godina osvojio je Grand Prik Inserm 2010 za ceo svoj rad o patogenim agentima i za pronalaženje giganstskih virusa.


Dodatne informacije: Objavljena studija u Nature pokazujući relaciju među probioticima i gojaznosti.http://www.nature.com/nrmicro/journal/v7/n9/abs/nrmicro2209.html


Vesti na BBC o novčanim kaznama u SAD-u zbog obmana Danone-a u svojim reklamamahttp://www.bbc.co.uk/mundo/noticias/2010/12/101217_dannon_danone_activia_actimel_rg.shtml

Нема коментара:

Постави коментар